Periodontal Tedaviler

PERİODONTAL TEDAVİLER

Periodontal(Diseti) hastalık nedir?

Periodontal hastaliklar diseti ve disleri destekleyen diger dokulari etkileyen iltihabi hastaliklardir. Eriskinlerde dis kayiplarinin %70'inden periodontal hastaliklar sorumludur. Bu hastaliklar erken dönemde teshis edildiklerinde kolay ve basarili bir sekilde tedavi edilebilirler. Diseti hastaliklarinin önlenmesi veya tedavisi; dogal dislerin korunmasi, daha rahat çignemenin ve daha iyi bir sindirimin saglanmasi gibi diger faydalari da beraberinde getirir. Periodontal hastaliklar diseti iltihabi (gingivitis) ile baslar. Yani gingivitis periodontal hastaligin erken dönemidir. Bu dönemde disetleri kanamali, kirmizi ve hacim olarak büyümüstür. Erken dönemde çok fazla rahatsizlik vermeyebilir. Tedavi edilmezse hastalik periodontitise ilerleyerek diseti ve disleri destekleyen alveol kemiginde geriye dönüssüz hasar olusturabilir.

Periodontitis periodontal hastaliklarin daha ilerlemis bir safhasidir. Disleri destekleyen diger dokularla birlikte alveol kemiginde de hasar olusur. Dis-diseti arasinda "periodontal cep" olusur. Periodontal cep varligi infeksiyonun yerlesimini ve hastaligin ilerlemesini kolaylastirir. Hastalik ilerledikçe disler sallanmaya baslar, hatta çekime gidebilir.

Diseti hastaliginin belirtileri nelerdir?

Diseti hastaliginin pek çok bulgusu vardir; Dis firçalama sirasinda kanayan disetleri Kirmizi, sis ve hassas disetleri, dislerden kolaylikla ayrilabilen uzaklasan disetleri, disler ve disetleri arasinda iltihabi akinti, sallanan veya giderek birbirinden uzaklasan disler (disler arasinda araliklarin olusmasi veya mevcut araliklarin artmasi). Isirma sirasinda alt ve üst disler arasindaki iliskilerin degismesi. Bölümlü protez uyumundaki degisiklik, bozulma, sürekli kötü agiz kokusu. Bununla beraber, periodontal hastalik hiç bir bulgu vermeden de ileri safhalara ulasabilir. Bu nedenle düzenli araliklarla dishekimine gitmek son derece önemlidir.

Diseti iltihabi (piyore) nedir?

Periodontitis ya da halk arasinda bilinen adi ile 'piyore' disleri saran kemik ve diseti dokularinin iltihabidir. Disler agiz içinde görebildigimiz kron kismi ve çene içine gömülmüs 'kök'ten olusmustur. Kökler kemik için de ince lifler yardimi ile tutunmaktadir. Bunun yaninda çene kemiginin iç yüzünü saran pembe diseti'de disin boyun kismina yapisir. Diseti iltihabi sadece gözle görülen disetini degil, kemik dokuyu da etkileyeceginden kontrol altina alinmayan bir diseti rahatsizligi sonuçta çürüksüz dislerin sallanmasina ve çekilmesine neden olacaktir.

Diseti iltihabi nasil baslar?

'Dental plak' da denilen mikrop tabakasinin disler üzerinde birikmesine izin verilirse bu tabaka içinde yasayan bakteriler tarafindan üretilen zararli maddeler disetlerinde iltihaba yol açar. Diseti hastaliginin bu erken dönemine 'gingivitis' denir. Gingivitis asamasi Resim 1'de görüldügü gibi hafif kizariklikla kendini belli edebilecegi gibi görüntü olarak daha hafifte olabilir.

Dental plak nedir?

'Dental plak' disler üzerinde düzenli olarak biriken mikrop tabakasidir. Bu tabaka istenmeyen 2 seyi olusturur.

* Dis çürügü
* Diseti hastaligi

Dental plak yumusak ve renksizdir. Bu nedenle belli bir kalinliga ulasmadan görülemez. Yogun olarak dislerin aralari ve diseti-dis sinirinda birikir. Bu tabakanin olusumu engellenemez, ancak hergün düzenli dikkatli ve yeterli dis firçalamak ile dis ve disetlerine zarar verecek miktarda birikmesi önlenir. Dis aralari gibi firçanin ulasamadigi bölgelerdeki plak, dis ipi ile temizlenir.